ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 2011


Τα Χριστούγεννα της άφθονης κατανάλωσης περνούν στο παρελθόν για τις ελληνικές οικογένειες, που βλέπουν μπροστά τους τα Χριστούγεννα... του Σκρουτζ, καθώς η πίεση στα εισοδήματα γίνεται ασφυκτική, η απαισιοδοξία περισσεύει και οι περικοπές δαπανών γίνονται η πρώτη προτεραιότητα για τα περισσότερα νοικοκυριά.

Οι καταναλωτές θα είναι πιο συγκρατημένοι, προετοιμασμένοι να προσφέρουν δώρα σε μικρότερο αριθμό ατόμων, λιγότερο παρορμητικοί αλλά και προσεκτικοί ως προς τις τιμές και τη χρηστικότητα των δώρων και των προϊόντων που πρόκειται να αγοράσουν φέτος τα Χριστούγεννα.

Οι Ελληνες θα πουν φέτος αντίο στα εορτοδάνεια του παρελθόντος και στο ανεξέλεγκτο φόρτωμα των καρτών τους, θα προτιμήσουν τα προϊόντα που προσφέρονται με έκπτωση και θα αποφύγουν τα επώνυμα είδη, προτιμώντας τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Λίγοι δηλώνουν ότι θα κόψουν τις δαπάνες τους για τρόφιμα, αλλά σχεδόν εννέα στους δέκα λένε ότι θα μειώσουν τα έξοδα για ρούχα, εξόδους για φαγητό, οικιακά αγαθά (όπως τηλεοράσεις, υπολογιστές, έπιπλα) και διασκέδαση. Παρόμοιο το τοπίο και σε ό,τι αφορά το στολισμό της πρωτεύουσας, ο οποίος αναμένεται να είναι λιτός συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη.

Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές αναμένουν να διαθέσουν κατά μέσο όρο 587 ευρώ για τις γιορτές - ποσό ελαφρώς μειωμένο σε σχέση με πέρυσι. Οι μεγαλύτερες μειώσεις καταγράφονται στις τρεις χώρες που βρέθηκαν στο χείλος της χρεοκοπίας (Ελλάδα, Ιρλανδία, Πορτογαλία), αλλά περιέργως και στην Ολλανδία (-2,9%). Μικρή αύξηση στους προϋπολογισμούς τους για τις γιορτές προγραμματίζουν οι καταναλωτές στην Ελβετία, το Λουξεμβούργο, τη Γαλλία, την Ισπανία και το Βέλγιο Οι μεγαλύτερες αυξήσεις, όμως, αναμένονται στην Τσεχία, την Πολωνία, τη Γερμανία, τη Σλοβακία και τη Φινλανδία. Μεγάλες αυξήσεις δαπανών, άνω του 10%, προγραμματίζουν οι καταναλωτές στη Ρωσία και την Ουκρανία.